Nya Maxim blir en plats för kultur som förenar världen

Efter att ha varit stängt i nästan två år öppnar Maxim i Stockholm i höst upp sin anrika scen igen, renoverad och under ny ledning. Det nya kulturhuset kommer att fyllas med röster, musik och berättelser från olika delar av världen med målet att bli hela Stockholms nya hemmascen. Redan nu är 100 programpunkter klara och idag presenteras ett urval av vad publiken kommer få uppleva när portarna slås upp. Det blir bland annat konserter med Sarah Klang, afghansk-persiska popstjärnan Valy och amerikanska soulgospel-legenderna Staples Jr. Singers, nyskrivna pjäser av iranska dramatikern Amir Reza Koohestanis och Sissela Kyle och standup med brittiska komikern Shazia Mirza, Petrina Solange & Ina Lundström och Ahmed Behran. Dessutom en helt ny talkshow där näringsliv och kultur möts, ledd av näringslivsprofilen Shori Zand, som också är en av Maxims nya delägare. Maxim blir även första konsertlokalen i Europa att erbjuda sina artister att spela in konserter på vinyl.

Efter nedläggningshot räddades anrika Maxim vid Karlaplan i Stockholm förra året av en grupp engagerade och erfarna aktörer inom scenkonst, musik, bio, restaurang och hållbarhet. En ny ägarkonstellation bildades som skrev kontrakt med fastighetsbolaget Green Property. Bakom den stora nysatsningen finns bland andra näringslivsprofilen Shori Zand, skådespelaren Lia Boysen, musikern och kompositören Markus Jägerstedt, krögarna Andrew Jones och Tim Alton från Bistro Barbro, hållbarhetsprofilen Mikael Salo och kulturproducenten Ellen Tejle. Maxim genomgår just nu en omfattande och nödvändig renovering för att bli en toppmodern scen i världsklass vid nyöppnandet i höst. Hos

Maxim ska publiken både kunna få en känslofylld verklighetsflykt och underhållning genom konst, musik, teater och dans, men också utmaningar och samtal om sam- tidens avgörande frågor. Det nya kulturhuset kommer att fyllas med kreatörer från olika delar av världen med målet att bli hela Stockholms nya hemmascen.

– Vi är en unik samling aktörer som gör en enorm satsning för att bevara och utveckla Maxim till ett högkvalitativt kulturpalats för hela Stockholm och Sverige. Vår ambition är också att Maxim ska bli en oas som slår vakt om mänskliga rättigheter, jämställdhet, demokrati och miljö, med kultur som förenade kraft, säger Ellen Tejle, vd för Maxim.

Ellen, som är den stora drivkraften bakom nya Maxim, har tidigare bland annat startat upp och drivit Bio Rio, initierat internationella kampanjen A-märkt för jämställdhet i film, och varit vd för mediehuset Fanzingo.

Öppnar september 2024

NÄRINGSLIV OCH KULTUR I NY TALKSHOW

Delägaren Shori Zand, entreprenör och visionär med stark passion för kultur, näringsliv, inkludering och jämlikhet, kliver in i kulturens värld med en tydlig vision: att skapa möten och samtal som bekämpar polarisering och rasism. Detta gör hon inte bara som delägare utan även med den egna talkshowen “Symbios”.

– Min talkshow blir en oberoende och unik plattform för ohörda röster och unika berättelser – en brygga mellan näringslivet, kulturen och allmänheten. Målet är att skapa en serie djupgående dialoger som utforskar korsningen mellan entreprenörskap, inkludering och jämlikhet. Jag kommer att lyfta fram historier från människor som brutit ny mark genom att skapa mer inkluderande och jämlika arbetsplatser, eller som har utvecklat produkter och tjänster som direkt bidrar till en mer jämlik värld. Talkshowen ska inte bara inspirera utan också ge konkreta verktyg och vägledning för hur vi alla kan bidra till en mer inkluderande och jämlik värld, säger Shori Zand.

VINYLINSPELNINGAR OCH MUSIK FRÅN HELA VÄRLDEN

Delägaren Markus Jägerstedt, en av den svenska musikbranschens mest eftertraktade musiker, producent och kapellmästare, ska med sin breda kompetens se till att Maxim blir en given konsertlokal både för svenska och internationella artister. Han har bland annat arbetat med artister som Robyn, Loreen, Seinabo Sey, Oskar Linnros och Markus Krunegård

– Det är kul att kunna bidra med min erfarenhet från världens alla livescener till att skapa en ny scen i Stockholm, säger Markus Jägerstedt.

En av Markus första insatser har varit att göra Maxim unik. Maxim blir nämligen den första konsertlokalen i Europa att erbjuda sina artister möjligheten att spela in sina konserter direkt på vinyl. Detta sker genom ett samarbete mellan Maxim och företaget Govinyl AB.

En person som också ska vara med och fylla Maxim med spännande musik är 23-åriga Karim Karimi, som kom som ensamkommande till Sverige från Afghanistan 2015. Idag har han startat sitt eget bokningsbolag Karimi Entertainment med fokus på stora artister från Mellanöstern, som nu inleder ett samarbete med Maxim. Den första artisten Karim tar till Maxim blir den afgahnsk-persiska popstjärnan Valy.

Fler artister som spelar på Maxim i höst: Sarah Klang – den svenska livescenens mäktigaste röst. På senaste albumet förenar hon salig soul med upplevelsen att bli mamma, till kritikernas stora glädje. Formkurvan hos 10-talets stora svenska genombrottsartist rör sig fortsatt uppåt.

Bill Frisell (en del av Stockholm Jazz Festival) – en av den moderna jazzgitarrens största. Han rör sig över americana, bluegrass, country och jazz och har spelat bland andra Lucinda Williams, Bonnie Raitt, Paul Simon och Joe Lovano.

Joao Bosco & Jaques Morelenbaum (en del av Stockholm Jazz Festival) – för den som älskar brasiliansk musik. Duon presenterar en noga utvald repertoar bestående av egna kompositioner samt sinnrika tolkningar av brasilianska musikklassiker.

Staples Jr. Singers (en del av Stockholm Jazz Festival) – avantgardet av 1970-talets soulgospelartister. Legendarerna uppträder nästan varje helg i lokala kyrkor runt det amerikanska bibelbältet. I oktober kommer de till Maxim.

Sven Wunder (en del av Stockholm Jazz Festival) – den mystiske artisten som fått skivsamlare att gå man ur huse. Tar med publiken på en resa någonstans runt den östligaste delen av Medelhavet med anatolisk rock och europeisk jazz-funk.

Kultur som förenar världen

TEATERN ÅTERVÄNDER TILL MAXIM

Sissela Kyle kommer till Maxim i höst med sin nyskrivna och högst personliga “Min föreställning om mamma”. En underhållande och berörande monolog om Sisselas mamma Gunhild Kyle, en briljant, rolig, dyster och rasande arg människa, och pionjär inom kvinnoforskning.

Riktigt roligt blir det också när hyllade brittiska komikern Shazia Mirza återvänder till Sverige för första gången sedan 2017. Inget ämne tycks vara tabu för Shazia, som tidigare skämtat om hedersvåld, IS och jihadistbrudar.

Även oetablerade komiker välkomnas till Maxim i och med satsningen på open mic-kvällar på den nya humorklubben Laugh out loud, i regi av Nisti Stêrk.

Nisti kommer under hösten också väcka liv i Sveriges Internationella Komedifilmfestival: En hyllning till humor och film.

Fler komiker som gästar Maxim i höst:
Petrina Solange och Ina Lundström med sin hyllade standupföreställning “PetrINA” – showen för dig som gillar opassande asgarv och snortajta skämt.

Ahmed Behran med sin solodebut “Inget driv”. När Ahmed var 13 år hörde han Chris Rocks stand upshow på en cd-skiva och började älska konstformen. Nu gör Årets manliga komiker och “IFS (Invandrare för svenskar)”-stjärnan sin första egna standupshow.

Peter Apelgren med sin nya humorföreställning “Livets efterrätt” med vilken han planerar att sätta punkt för ett nästan 40 år långt liv på olika teaterscener med humor som grund.

Maxim ingår också ett samarbete med Riksteatern och blir ny scen i Stockholm för Riksteaterns föreställningar. Under hösten kommer publiken bland annat kunna se två nya pjäser: “Dokumentären” och “Extas”.

En iransk kvinna och en svensk man, som inte talar varandras språk har mötts utomlands. När en bekant dokumentärfilmsregissör, också iranska, frågar om hon får spela in en dokumentär om deras förhållande går de med på det. Paret, som tidigare upplevt relationen och sina kulturella skillnader som något helt odramatiskt, börjar plötsligt upptäcka saker som skaver och stör. Om detta handlar den iranska dramatikern Amir Reza Koohestanis (“Dance on Glasses”) nyskrivna pjäs “Dokumentären”. Rollerna görs av Mahin Sadri, Mårten Andersson och Susan Taslimi, som för en iransk publik är känd som skådespelerskan och regissören som i hemlandet belades med arbetsförbud sedan hon trotsat och kritiserat regimen. Föreställningen spelas på svenska, engelska och farsi samt textas till svenska och engelska i dekoren.

“Extas” är ett explosivt drama om att söka den totala friheten. För manus och regi står Malin Axelsson och i huvudrollen ser vi Pascalle Arias Basualto. Pjäsen handlar om Elin som försöker rädda sin kompis ur en sexsekt, men istället dras in själv i den. Det ska komma att utvecklas till en mardröm, som förändrar hennes liv för alltid.

– Riksteatern är glada över att Maxim fortsätter att vara en viktig kulturscen i Stockholm som nu också blir en av Riksteaterns scener. Maxims nya vision överlappar med Riksteaterns vision då vi delar en internationell utblick på scenkonst och arbetar för att ge plats åt de oberättade berättelserna. Vi hoppas på ett samarbete där vi når ut till bredare publikgrupper som idag är underrepresenterade som teater- besökare men som kan hitta till scenkonsten genom Riksteaterns produktioner, säger Dritëro Kasapi teaterchef Riksteatern.

MER PÅ MAXIM I HÖST

När den hyllade podden “Daddy Issues” med Julia Lyskova och Julia Frändfors firar fem år i december blir det med en festlig livepodd på Maxim.

I och med renoveringen blir Maxim återigen biograf. Under hösten kommer det bland annat visas en repertoar med livesänd teater från National Theatre, opera från Metropolitan, one-night-only, dokumentärfilm med samtal, nattbio, filmfestivaler och barnfilmer.

Förutom barnfilm kommer de yngsta och deras familjer även kunna se liveunderhållning på Maxim. Ett exempel är Musikalen Shrek, ett äventyr för alla åldrar med fängslande sångnummer och minst sagt färgstarka karaktärer, i produktion av West End Stockholm.

I skrivande stund har Maxim 100 programpunkter klara för hösten och vintern. Det som har presenterats idag är ett litet axplock av utbudet, och nya programakter kommer att släppas löpande fram till nyöppningen av Maxim i september. Följ därför Maxims nystartade resa och läs mer om kommande släpp på hemsidan och i sociala medier.
www.maximstockholm.se
@maximstockholm

I Maxims lokaler på Karlaplan öppnar också en ny modern restaurang med spännande mat- och dryckeskoncept som smälter samman asiatiska smaker med svenska råvaror. I spetsen för den kulinariska satsningen står krögarna och delägarna Andrew Jones och Tim Alton, båda med ett stort intresse för musik och film. De är kända sedan tidigare för att driva Stockholms bästa asiatiska restaurang, Bistro Barbro.

– Efter att ha drivit Bistro Barbro i flera år är det dags för nya utmaningar. Där startade vi med biograf i källaren och kopplingen mellan kultur och mat har alltid varit stark för oss. Maxim känns som ett stort men naturligt och spännande steg i samma riktning, säger Tim Alton. Merparten av finansieringen av den nya kultursatsningen på Maxim är kommersiell, och med delägarnas egna engagemang, men också Kulturförvaltningen Stockholm stad har stöttat projektet med ett etableringsstöd om 1,5 miljoner kronor.

– Vi från Stockholms stad är så glada att Maxim lever vidare och utvecklas. Stockholms scener är av- görande för att publiken ska kunna njuta av all enastående scenkonst och musik som skapas. Att vi har fått möjlighet att stödja Maxims återetablering är bara roligt, säger Patrik Liljegren, biträdande kultur- direktör i Stockholms stads kulturförvaltning.

Delägare på Maxim

Andrew Jones